merkidentiteit-vertalen-naar-dagelijkse-praktijk

Zo vertaal je je merkidentiteit naar de dagelijkse praktijk

600 350 De Kleuver bedrijfscommunicatie

Zo vertaal je je merkidentiteit naar de dagelijkse praktijk

Veel bedrijven die aan de slag gaan met hun merk, vragen zich af waar te beginnen. Ze komen terecht in een woud van begrippen waarvan niet duidelijk is wat het nou precies is en wat je wanneer toepast. Denk aan merkidentiteit, positionering, kernwaarden en merkbelofte. Hoe ga je daar in de dagelijkse praktijk mee aan de slag?

Om je op weg te helpen: het begint allemaal met je merkidentiteit. Je merkidentiteit vertelt wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Je merkidentiteit leg je voor langere tijd vast. Je verandert zelf immers ook niet van vandaag op morgen. Vaak wordt hiervoor een merkpaspoort gebruikt. Een merkpaspoort bevat in ieder geval je visie, ambitie, overtuigingen, filosofie of kernwaarden en je merkbelofte. Je merkpaspoort -en dus je merkidentiteit- is je ijkpunt bij alles wat je doet. Bij iedere grote en kleine beslissing die je neemt.

En als je je merkidentiteit hebt vastgelegd hoe ga je die dan gebruiken in de dagelijkse praktijk? Dan komt de positionering om de hoek kijken. Hiermee leg je de verbinding tussen je merk en het hier en nu. In feite licht je met je positionering een deel van je merkidentiteit uit. Je sluit ermee aan bij ontwikkelingen die nu plaatsvinden in de wereld om je heen. En daar haak je op in. Maar alleen als er een duidelijke relatie is met jouw merkidentiteit. Zomaar aanhaken bij het eerste het beste nieuws kan echt niet meer. Het moet relevant zijn voor jouw onderneming en waar jij als merk voor staat.