Wim de Kleuver: In alles net even anders

800 475 De Kleuver bedrijfscommunicatie

Wim de Kleuver: In alles net even anders

door: Barbara Hameleers

Als ik het statige pand van De Kleuver Bedrijfscommunicatie binnenstap, word ik joviaal ontvangen door eigenaar Wim de Kleuver. Als hij me over de historie van het oude pand vertelt, dat ooit dienst deed als directeurswoning van de Ritmeester Sigarenfabriek, klinkt zijn schaterlach regelmatig, zoals wel vaker tijdens ons gesprek. Een eigenzinnige, goedlachse man, die weet van zaken doen, is mijn indruk.

Hij is in alles nét even anders, vertellen zijn collega’s. Zijn onnavolgbare redeneringen. Zijn eigenzinnige werkwijze. Zijn nooit aflatende drive om het vandaag beter te doen dan gisteren. En altijd alles op het laatste moment. Want onder druk presteert hij het beste.

Die drang om te presteren, maakt dat hij voortdurend alles wil overzien. ‘Loslaten blijft lastig’, zegt hij. ‘Nadat ik het management van een deel van mijn bedrijf ooit in handen legde van 2 directeuren en de financiële resultaten op z’n zachtst gezegd achterbleven, durf ik nooit meer écht de grip los te laten.’

Toch wil hij het samen doen met anderen. ‘Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar medestanders’, zegt hij. ‘Mensen met wie ik samen kan ondernemen.’ Maar dingen écht uit handen geven, is makkelijker gezegd dan gedaan voor iemand die altijd zijn eigen plan trekt.

Eigen weg

Als jonge jongen trekt Wim zich al niks aan van de gebaande paden. Als hij merkt dat er op school geen ruimte is om iets met zijn talenten te doen, besluit hij alleen examen te doen in de vakken die hij leuk vindt. Zonder diploma wordt hij van school gestuurd. Toch besluit hij na wat omzwervingen om te gaan studeren. Communicatie in Utrecht.

Omdat hij nooit lang op één plek kan blijven, trekt hij er tussen de colleges door regelmatig op uit. De ene keer lift hij naar Parijs, dan weer naar Berlijn en dan weer naar Milaan. Zijn verlangen om nieuwe mensen en andere culturen te leren kennen, brengt hem in alle uithoeken van Europa. Tijdens zijn omzwervingen, slaapt hij in kraakpanden of op stations. ‘Geweldig was die tijd’, zegt hij. ‘Ik heb zoveel interessante mensen ontmoet.’

Levenslessen

Op een van zijn trips komt hij een visser tegen die hem mee uit eten neemt als hij geen cent meer heeft. ‘Die man is me altijd bijgebleven’, zegt Wim. ‘Hij leerde mij twee belangrijke levenslessen.’ Dat je altijd onafhankelijk moet zijn van anderen. ‘Never get married’, zei hij. ‘Pas later begreep ik echt wat hij daarmee bedoelde.’ Vrij zijn. In je eigen kracht staan. Jouw ding doen op jouw manier. ‘Dat probeer ik nu ook aan mijn mensen mee te geven.’

‘De tweede les die ik van hem leerde, heb ik in mijn trouwring laten graveren’, lacht Wim. ‘Kiss the time’. Leef nu. Niet pas als je met pensioen gaat. Die overtuiging gaf ooit ook de doorslag om te gaan ondernemen.

Nieuwe reis

‘In mijn eerste baan bij een ziekenhuis was ik doodongelukkig. Hoewel het werk zelf leuk was, ontnamen de machtsspelletjes die gespeeld werden, me alle zin om te werken. Maar waar ik nog wel de meeste moeite mee had, was dat er geen enkele aandacht was voor de talenten van mensen. Er werd vooral gekeken naar functies en niet naar de ware potentie van mensen. Evelien, mijn vrouw en medeoprichter van De Kleuver, gaf het laatste zetje.’ We wilden niet later samen op de banken zitten en denken: ‘Had ik maar …’

‘Toen zijn we samen De Kleuver Bedrijfscommunicatie gestart. Vanaf een zolderkamertje. Met als enige kapitaal een leeg kratje Grolsch. Zonder een euro op de bank, maar met een duidelijke visie en missie begonnen we aan onze reis. Evelien zou een paar maandjes meedraaien om te kijken of we het op de rit konden krijgen. En nu, 18 jaar later, werken we nog steeds samen. We hebben 3 labels. De Kleuver Bedrijfscommunicatie, De Kleuver Digital Marketing en De Kleuver Arbeidsmarktcommunicatie. En we bouwen met een team van acht mensen elke dag aan sterke merken.’

Van buiten naar binnen

Zijn blik is de laatste jaren verschoven van buiten naar binnen. ‘Waar ik mijn energie voorheen vooral stopte in klanten en hun bedrijf ben ik me steeds meer gaan realiseren dat het begint met mijn eigen mensen. Zij zijn degenen die het verschil maken.’

‘Ik wil mijn medewerkers de ruimte geven om hun talenten te ontdekken en te worden wie ze kunnen zijn. Ik selecteer mijn mensen uitsluitend op DNA, op wie ze zijn. Hoewel we allemaal heel verschillend zijn, staan we allemaal op dezelfde manier in het leven.’

‘Maar ik heb ook ontdekt dat ik geen manager bent’, zegt Wim. ‘Je moet mij geen team laten aansturen. Daar ben ik te onrustig voor. Ik ben een échte ondernemer. Ik moet erop uit. Ik stop mijn energie nu vooral in datgene waar ik écht goed in ben. Bedrijven op de kaart zetten en toekomstperspectief creëren voor ondernemers.’

Mooiste baan die er is

‘Ondernemen is niet altijd makkelijk, maar wel het mooiste dat er is’, zegt Wim. ‘Je kan elke dag opnieuw beginnen. Als je dan ook nog de juiste mensen om je heen verzamelt en met mooie klanten mag werken, heb je eigenlijk elke dag vakantie.’

‘Bij de Kleuver doen we met leuke mensen, leuke dingen voor leuke klanten, zeg ik altijd. En als de klant tevreden is, komt de omzet vanzelf is mijn ervaring.’

‘Wat ik heel gaaf zou vinden, is als mijn fantastische zelfsturende team dit bedrijf wil voortzetten. Op hun manier. Iedereen wil iets achterlaten. Als dit bedrijf mijn footprint kan zijn, dan zou dat geweldig zijn.’