De visie van De Kleuver

Blijf jij scherp op je business en strategie? Zie jij kansen en groeimogelijkheden?

We delen graag onze visie.

Wil je, naast onze visie, ook op de hoogte blijven van nieuws, trends en tips rondom bedrijfscommunicatie? Volg ons op Facebook of Linkedin.

Menselijke merken

Geschreven door Anke Govers

Het effect van een menselijk merk? Veel bedrijven geven hun merken menselijke eigenschappen. Dat doen ze omdat het merken aantrekkelijker maakt. Dit blijkt ook uit het onderzoek PwC’s Global Consumer Insights Survey ’18. Een menselijk merk komt betrouwbaar over.

Zo kiest Lidl voor ‘Kordaat’ als merknaam voor huismerkbier. Ze gebruiken een eigenschap van een mens. Hierdoor krijgt het merk direct persoonlijkheid. Bij Kordaat denk je al gauw aan een positief, behulpzaam, stoer persoon die het drinkt. Hierdoor denk je automatisch: ben ik dat ook? Het zijn waarden waarmee je jezelf wil associëren. Het is ook een beleving die het merk wil overbrengen: na het zware werk drink je een flesje ‘Kordaat’. Volgens Kordaat heb je het drankje verdiend na hard werken

Het verhaal van Kordaat is duidelijk en consistent. Ze vertalen het op dezelfde manier door in de TV commercial én op de website van Kordaat. En dat maakt het krachtig, het heeft een verhaal voor de consument. Deze uitingen vormen één geheel in de beleving van de consument. Dan is de naam Kordaat ineens heel duidelijk.

Wil jij je merk dichter bij de mens brengen? Onderzoek of het mogelijk is om jouw merk menselijke eigenschappen te geven. Bedenk hóe jij jouw merk menselijker en aantrekkelijk maakt.

De kunst & kracht van merkvoorkeur

Geschreven door Gemma Turkesteen

Wist jij dat merkvoorkeur de enige marketing-KPI is die een bewezen causaal verband heeft met marktaandeel? Dat toonde het Marketing Accountability Standards Board aan. En daar liggen megakansen, want écht bouwen aan merkvoorkeur: dat is een kunst.

Als voorbeeld: twee afwasmiddelen. Het Lidl-huismerk en Dreft. Wat heeft jouw voorkeur? Ik weet het wel: Dreft. En niet alleen omdat het beter werkt. Merkvoorkeur gaat om meer dan het hebben van een goed product. Het is een combinatie van zichtbaar zijn, je authentieke, onderscheidende verhaal vertellen en doen wat je belooft.

Maar wat als een B-merk een A-merk wil worden? Of als je de merkvoorkeur van je eigen corporate merk wil vergroten? Doe dan eens een stap achteruit; om overzicht en inzicht te krijgen in het grotere plaatje. Waar staat je merk: wat zijn je ondernemersdoelstellingen, de omgevingsfactoren en marktontwikkelingen? Wie zijn je doelgroepen en wat zijn hun positieve en negatieve triggers?

Maar ook: wat is het onderscheidend vermogen van je merk, de ‘why’? En hoe verweef je je ondernemersdoelstellingen in een krachtige marketingcommunicatiestrategie? Denk eraan, alles moet kloppen: ook je logistiek, je servicelevel, de verpakking, het tussentijds communiceren en eventuele nazorg.

Is jouw merk in trek?

Bewust Werken

GESCHREVEN DOOR HELEEN VAN DE LUSTGRAAF

Adem in, adem uit. Steeds meer bedrijven, zoals Google en de Politie Nederland, brengen mindfulness in het bedrijfsleven vanwege zijn voordelen. En nee, dat betekent niet met z’n allen op een meditatiekussen met geitenwollensokken.

In de afbeelding zie je een voorbeeld van mindfulness op een plek waar iedere politieman/vrouw komt; het toilet op kantoor. Met een dikke knipoog natuurlijk, maar toch even bewust bezig met dit momentje van ‘rust en opluchting’. Slim, want uit onderzoek (Schaufenbuel, 2014) blijkt dat mindfulness op de werkplek zorgt voor:

🔹 Minder stress;
🔹 Meer focus;
🔹 Besluitvaardigheid;
🔹 & Extra creativiteit.

Snel profijt en weinig moeite; je stimuleert bewust werken door:
🔹 Bewust te beginnen met werk; neem 15 minuten om tot rust te komen en start met een leeg hoofd.
🔹 Doe gefocust één taak tegelijk.
🔹 Eet je lunch niet op je werkplek; neem bewust pauze.
🔹 Schrijf aan het einde van de dag op wat je hebt bereikt.

Er zijn natuurlijk meer manieren van bewust werken; manieren die misschien beter bij jouw bedrijf passen. Maar het kan bedragen aan het bereiken van je bedrijfsdoelstellingen. Belangrijk is om echt je bedrijf te kennen (jouw kennis) én de mogelijkheden (onze kennis), en daar een match te vinden. En dat kan soms best verrassend zijn!

Adapt to Change

GESCHREVEN DOOR MARLEEN KRUIDENIER

Door corona staan veel ondernemers voor grote uitdagingen. Zie jij kansen om jouw business – in veranderde vorm – succesvol te laten zijn? In veel gevallen vraagt dit om een flinke dosis out-of-the-box denken!

Ons advies: laat de gebaande paden even los en stel de klant centraal. Juist nu! Wat wil jouw klant in deze onzekere periode? In veel gevallen gaat het om een vorm van gemak, hoogwaardige service en veiligheid. Hoe kun jij dat waarborgen?

Bij De Kleuver staan we graag voor je klaar om mee te denken en van een bedreiging een kans te maken. Biedt deze situatie bijvoorbeeld de kans om op een creatieve manier nieuwe mensen te werven? Om talent uit de evenementenbranche een uitdagende functie als projectmanager te bieden? Hoe kunnen we – vanuit jouw kernwaarden – de dienstverlening waarborgen en tegelijkertijd tegemoet komen aan de wensen van klanten? Daarmee toon je flexibiliteit naar de markt, meerwaarde voor de klant en ben jij klaar voor de toekomst!

Kracht van klantbelofte

GESCHREVEN DOOR GEMMA TURKESTEEN

“Service met een glimlach”(Coolblue), “De 7 zekerheden” (Jumbo), “Zeg het op jouw manier” (Greetz).

Klantbeloften zijn een krachtig instrument om jouw merk op de kaart te zetten. Het helpt klanten om een keuze (voor jou) te maken. Eenmaal klant, is het laagdrempeliger om feedback te geven, wat je de kans geeft om het nóg beter te doen. Doe je het goed? Dan krijg je een hogere klantbeoordeling dan wanneer je geen klantbelofte had gehad. Ook intern helpt het je jouw organisatie scherp te houden om het verschil te maken en te blijven maken.

Klantbelofte maakt schuld. Houd het daarom dicht bij jezelf: onderscheidend, maar wel authentiek. Maak het haalbaar en geef jezelf voor de volle 100% om je belofte na te komen. Want als je consequent waarmaakt wat je belooft, dan kan het veel goeds voor je doen.

Wat is jouw belofte aan de klant?

Rebelse Zeeman

GESCHREVEN DOOR HELEEN VAN DE LUSTGRAAF

IJzersterke marketing: het is niet alleen weggelegd voor de dure merken, maar elk merk is erbij gebaat. Een prachtig voorbeeld hoe marketing de perceptie van een merk kan veranderen is Zeeman textielSupers.

De laatste jaren heeft Zeeman zijn imago van koopjeswinkel naar een trotse no-nonsense-winkel omgebouwd, met een eigen fancollectie als gevolg. In deze collectie verkopen ze relatief dure artikelen, voor kneiterlage prijzen. Parfum? 4,99. Trouwjurk? 30,- Sneakers? 12,99.

Op deze manier gaan ze de strijd aan met overdreven dure merken. Deze campagnes trekken een nieuwe doelgroep aan; niet alleen de koopjesjagers maar ook de rebellen, en de no-nonsense-liefhebbers.

Machtig, wat marketing kan doen, vind je niet?