propositie positionering

Verschil tussen positionering en propositie

1024 536 De Kleuver bedrijfscommunicatie

In de wereld van merken en marketing worden veel termen door elkaar gebruikt. Merkidentiteit, positionering, propositie, merkpaspoort, corporate story. Wat is nu eigenlijk wat? Zelfs professionals hebben het niet altijd helder op het netvlies. Zo ben ik marketingbureaus tegengekomen die geen onderscheid maken tussen positionering en propositie, terwijl het wel degelijk iets anders is. In dit artikel leggen we het verschil uit. Zorg dus, voordat je met een bureau gaat samenwerken, dat je goed weet wat je uiteindelijk krijgt.

Wat is een positionering?

Met je positionering leg je verbinding tussen je merkidentiteit en de wereld van je klant. Je speelt ermee in op de actuele wensen en behoeften. En maakt er tegelijkertijd mee duidelijk waar je voor staat. Je positionering bepaalt welk gevoel je bij klanten wilt oproepen en wat je gaat communiceren.

 

Wat is een propositie?

Een propositie is een concrete belofte aan je klant die voortvloeit uit je positionering. Je propositie maakt je klant duidelijk wat hij precies van jou kan verwachten. Zo belooft de Belastingdienst om het makkelijker te maken, Interpolis om glashelder te communiceren en Independer belooft mensen gemoedsrust en gemak bij het kiezen en afsluiten van verzekeringen. Heel concreet is een propositie een manier om verwachtingen te managen en om aan vertrouwen te bouwen.

 

Werken aan een sterk merk

De propositie en de positionering zijn dus echt iets anders, ook al liggen ze in elkaars verlengde. Wil je aan de slag met jouw positionering of propositie? Of wil je weten aan welk instrument jij het meeste hebt? We helpen je graag verder.