Tijden veranderen

Tijden veranderen...

Vooruit naar 2020

Innovatie voor succes

2017 – Are you future ready?

Vanuit de historie gaan we langzaam naar het heden.

Op 27 september kijken we vooruit naar 2020.

Bij de start van ons marketing- & communicatiebureau De Kleuver bedrijfscommunicatie in 2000 was ons enige kapitaal een leeg kratje Grolsch. Zonder een euro op de bank, maar met een duidelijke visie en missie, startten we onze ‘journey’. Van de Ritmeester Sigarenfabriek gaat de geschiedenis verder terug, omstreeks 1887. Wat beide bedrijven gemeen hebben behalve de fraaie behuizing is de succesvolle aanpassing aan de tijdgeest en ontwikkelingen in de markt.

2017 – Are you future ready?

CHANGE FOR SUCCESS…

Ook benieuwd naar de toekomst? Hoe speel jij in op alle veranderingen die je onderweg tegenkomt? Hoe ga jij om met de digitale transitie?

Schrijf je vrijblijvend in voor een inspiratie- en kennisdelingssessie met één van onze marketingexperts!

1887 – Het begin van een lange historie

TIJDEN VERANDEREN…

Jochem van Schuppen tovert een oude smederij aan de Markt in Veenendaal om tot Tabak- en Sigarenfabriek J. van Schuppen Hzn, die later ‘De Nijverheid’ ging heten. Deze periode tot ca. 1920 kenmerkt zich door Jugendstil: veel drukke en ronde vormen, waarin planten een grote rol spelen, om de snelheid van die periode aan te geven. Twee jaar later werkte er al 80 man!

113 jaar later begon De Kleuver een eigen marketing- & communicatiebureau met als enige kapitaal: een leeg kratje Grolsch. Zonder een euro op de bank, maar mét een duidelijke visie startte voor ons ook het avontuur.

1887 – Het begin van een lange historie
1913 – Een nieuwe fabriek en directeurswoning

1913 – Een nieuwe fabriek en directeurswoning

TIJDEN VERANDEREN…

Opening nieuw gebouwde sigarenfabriek ‘De Nijverheid’ aan de Kerkewijk 65, sluiting aan de markt.

Ook de directeurswoning naast de sigarenfabriek op Kerkewijk 63 wordt in 1913 gebouwd én opgeleverd en is na een grondige renovatie in 2004-2005 het monumentale pand van De Kleuver bedrijfscommunicatie.


1915 – Een nieuwe merknaam

1915 – Een nieuwe merknaam

ADAPT TO CHANGE…

Opkomst reclame. Vormgeving van verpakkingen en etiketten wordt steeds belangrijker.

Veel klein model sigaren worden aan de Nederlandse militaire kazerne in Ede geleverd. Het 11e regiment heeft daar een paard dat ‘Peter’ heet. Zo ontstaat het idee om deze sigaar de nieuwe naam ‘Peter van het 11e regiment’ te geven. (… Dat is pas één-op-éénmarketing!)

In deze oorlogsperiode waren Duitse drukkerijen meesters in het ontwerpen en drukken van sigarenbandjes en het bedenken van A-merken. Zij kwamen met het voorstel om naast het paard óók een officier af te beelden: ‘de Ritmeester’. Dit werd een groot succes!

De Kleuver bedrijfscommunicatie bouwt aan sterke merken. Wij geloven dat een onderscheidende strategie en een pakkend, persoonlijk verhaal het verschil maakt. Net zoals de Ritmeestersigaar dat deed.

12 juli 1915 – Een nieuwe bedrijfsnaam

ADAPT TO CHANGE…

Door het succes van de Ritmeestersigaar wordt het woordmerk ‘Ritmeester’ aangevraagd tot registratie en wordt ook de Sigarenfabriek ‘De Nijverheid’ vernoemd naar deze populaire Sigaar. We maken kennis met ‘De Ritmeesterfabriek’.

Zoals de sigarenfabriek zich ontwikkelt, zo groeit later ook De Kleuver bedrijfscommunicatie door in de oude directeurswoning van de Ritmeesterfabriek. In 2007 (7 jaar na onze start) breiden wij uit met twee labels, namelijk BIMBIM online marketing en De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie. Hierdoor kunnen wij klanten ook helpen bij de volgende fasen van hun groei.

De emaille op onderstaande foto kregen wij van de directie van de Ritmeesterfabriek in bruikleen en hangt nog altijd trots in ons monumentale pand (de oude directeurswoning).

12 juli 1915 – Een nieuwe bedrijfsnaam
1921 – Anticiperen op veranderingen

1921 – Anticiperen op veranderingen

ADAPT TO CHANGE…

Tabakswet zorgde voor beperkingen. Daarop anticipeerde de Ritmeesterfabriek met een verandering in de werkwijze.

Ook de De Kleuver bedrijfscommunicatie ontwikkelt zich door. En onderscheiden ons door onze unieke werkwijze aan de hand van onze eigen strategiecheck.


1926 – De eerste machinale productie

1926 – De eerste machinale productie

ADAPT TO CHANGE…

De eerste machinale productie met behulp van de bosjesmachine is een feit. Met 12 bosjesmachines kunnen er in 1931 al 400.000 sigaren per week gemaakt worden!

1933 – Het succes van de Bolknak

ADAPT TO CHANGE…

Ondanks de crisis weet de Ritmeesterfabriek te blijven groeien dankzij constante innovaties. Zo introduceert de Ritmeesterfabriek in 1933 de Bolknak sigaar. Deze sigaar geeft het merk Ritmeester een grote populairiteitsboost. Het aantal personeelsleden groeit van 352 werknemers in 1933 naar 1410 werknemers in 1937! Hierdoor wordt de werkruimte met 10.400 m2 uitgebreid. In 1939 maakt de Ritmeesterfabriek jaarlijks 106 miljoen sigaren!

Ook De Kleuver heeft een economische crisis meegemaakt en doorstaan dankzij innovaties. Zo zijn wij constant bezig geweest met de digitalisering van onze werkzaamheden: de BIMBIM online marketing tak groeit.

1933 – Het succes van de Bolknak
1953 – 1970 Constante uitbreiding en ontwikkeling

1953 – 1970 Constante uitbreiding en ontwikkeling

ADAPT TO CHANGE…

De Ritmeesterfabriek blijft groeien en ontwikkelen. En ondertussen gaat de fabricage verder door middel van de Pers-, Keer- Droogmachine (PKD-machine).

  • 1953: Overname sigarenfabriek Cadena in Culemborg
  • 1954: Uitbreiding naar Didam
  • 1970: Uitbreiding naar België

1979 – Crisis in de sigarenindustrie

1979 – Crisis in de sigarenindustrie

ADAPT TO CHANGE…

Begin jaren zeventig begint er een crisis in de sigarenindustrie. De aandacht gezondheidsrisico’s van tabak had sterk effect op de consumptie van sigaren. Als gevolg hiervan ging Ritmeester duurdere sigaren maken. In 1979 maken de Hajenius Sigaren onderdeel uit van de Ritmeester Groep en in 1981 volgt de overname van de sigarenfabriek ‘Oud Kampen’.

1983 – Grote veranderingen

ADAPT TO CHANGE…

Verkoop van de “nieuwe fabriek” aan de gemeente Veenendaal die er een “ondernemerscentrum” in vestigt. De oude fabriek aan de Kerkewijk 65 krijgt een facelift. De voorgevel wordt deels aangepast en er komt een bedrijfsrestaurant.

De Kleuver bedrijfscommunicatie is ook constant in verandering. Zo zijn we de laatste jaren bezig met het eigen maken van marketing automation. Voor onszelf, en onze klanten.

1983 – Grote veranderingen
1989 – Overname Zwitsers tabaksconcern

1989 – Overname Zwitsers tabaksconcern

ADAPT TO CHANGE…

Overname door Zwitsers tabaksconcern Burger Söhne.


2002 – Verbod op tabaksreclame

2002 – Verbod op tabaksreclame

ADAPT TO CHANGE…

De tabaks- en rookwarenwet wordt uitgebreid met een bijna algeheel verbod op tabaksreclame- en sponsoring.

Oud-directeur van de Ritmeesterfabriek Geurt Valkenburg vertelt de 30 Rotterdamse ondernemers die langskomen tijdens ons evenement met het thema ‘Digitale Transitie’ alles over hoe de Ritmeesterfabriek hierop inspeelde.

2005 – Verliefd op de oude directeurswoning

ADAPT TO CHANGE…

De sigarenproductie verhuist naar Duitsland, de plek waar ooit de Ritmeesternaam is bedacht.

In 2004-2005 kruist het pad van de Ritmeesterfabriek met die van De Kleuver bedrijfscommunicatie. Wim & Evelien werden direct helemaal verliefd op de destijds vervallen directeurswoning. Om het monumentale pand weer in de oorspronkelijke staat te brengen zijn 22 bedrijven 9 maanden lang bezig geweest met de restauratie. Niet alleen het pand, ook de tuin werd helemaal teruggebracht naar de Jugendstil-stijl. Zodoende schittert sinds 1 april 2015 de directeurswoning 1913 weer in oude glorie.

2005 – Verliefd op de directeurswoning
2017 – Are you future ready?

2017 – Are you future ready?

CHANGE FOR SUCCESS…

Ook benieuwd naar de toekomst? Hoe speel jij in op alle veranderingen die je onderweg tegenkomt? Hoe ga jij om met de digitale transitie?

Schrijf je vrijblijvend in voor een inspiratie- en kennisdelingssessie met één van onze marketingexperts!

Is jouw onderneming in staat om in te spelen de huidige veranderende wereld die vraagt om een digitale transitie?

Bent u nieuwsgierig geworden naar een vrijblijvend gesprek?

Sinds 2005 vindt u ons in de oude directeurswoning van de Ritmeester Sigarenfabriek in het hartje van Veenendaal. Maar wij zijn natuurlijk ook te allen tijde telefonisch te benaderen via 0318 – 555 075. Of bel naar de 06 van Wim de Kleuver +31(0) 6 25 01 81 88. Wij maken graag met u kennis!